سيستم مديريت کيفيت ISO 9001

استاندارد سيستم مديريت کيفيت ISO 9001 ، دارای رویکردی فرآیندی است که به دنبال بهبود مداوم می باشد و تمرکز آن بر مدیریت کیفیت می باشد.  این بدین معنی است که این استاندارد همواره به دنبال این است که سطح فعالیت تولید و خدمات شرکت مدنظر را ارتقاع ببخشد و حداقل موارد و خط مرزهایی برای فعالیت آن مشخص میکند همچنین کسب این گواهینامه اعتبار شرکت را بالاتر میبرد. قابل توجه است که این استاندارد در بالاترین سطح گواهینامه های صادره در سراسر دنیا به حساب می آید. استاندارد ایزو ۹۰۰۱ نشان‌دهنده “روش پذیرفته شده برای انجام کاری” است. به طور مثال اگر در تمام دنیا تابلوی خطر به صورت مثلث است، شما نمیتوانید مربع تولید کنید زیرا مشتری از شما خریداری نمیکند پس باید طبق قاعده ی از پیش مشخص شده به تولید تابلو خطر مثلثی شکل بپردازید. ساخت تابلو خطر به شکل مثلث یک استاندارد است. این استاندارد شامل تمام الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت می باشد که هر سازمانی برای اثبات توانایی های خود در زمینه ارائه محصولات، خواست مشتری و الزامات قانونی بدان نیازمند است.

ضرورت اخذ گواهی ایزو 9001

تولید کنندگان باید به یک زبان شیوا، رسا، ساده، مختصر و بر اساس قاعده مشخص با مشتریان خود در ارتباط باشند. اخذ گواهی ایزو مدیریت کیفیت از آن جهت ضرورت دارد که تولید کننده یا شرکتی که خدمات ارائه میدهد این حس را به مشتری القا می کند که رضایت شما در راس اهداف ما قرار دارد.

شما اگر به عنوان تولید کننده یا شرکت خدماتی نسبت به دریافت گواهی ایزو مدیریت کیفیت بی اعتنا باشید ممکن است به دلیل نامعتبر شمرده شدن فعالیتتان به زودی از عرصه رقابت حذف شوید. از آنجایی که برای توسعه کسب و کار و پیدا کردن بازار مناسب و گسترده تر نیاز به مشتری جدید است، برای کسب موفقیت باید در این راه تلاش هایی انجام داد.

مشتریان و مصرف کنندگانی که تا به حال از محصولات و خدمات شما استفاده نکرده اند نیاز به یک حاشیه امن برای انتخاب تولیدات و خدمات شما دارند. این حاشیه امن با درج علائم استاندارد و بخصوص علامت استاندارد مدیریت کیفیت یا همان گواهینامه ایزو 9001 به دست می آید.

شاید عامه اجتماع به عنوان هدف نهایی بازار شما چندان با این اطلاعات آشنایی نداشته باشند اما واسطه ها، دلالان و همچنین فروشندگانی که صاحب فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای هستند با این عناوین به خوبی آشنایی داشته و اصولا محصولاتی را در معرض فروش یا معرفی قرار می دهند که از کیفیت آن ها مطمئن باشند.